tirsdag den 13. september 2011

At skrive et cv


Det at skrive et cv har åbenbart ændret sig. Det første job jeg søgte i sin tid fremsendte jeg selvfølgelig et cv til. Dengang var CV’et en liste over hvornår jeg har lavet hvad, uden huller og mangler. Det måtte kun fylde en side. Fyldte det mere, var du nærmest fravalgt på forhånd. Nu er et cv meget mere detaljeret og udbygget, ifølge teori jeg er blevet præsenteret for i dag.  Et CV skal stadig vise hvor du har været ansat. Men det skal meget mere vise dine kompetencer og hvad du har lært af jobbet eller uddannelsen.  Det skal vise din person, dine menneskelige styrker og dine faglige styrker. Det skal helst ikke være for punktopstillet, men det skal alligevel være overskueligt. Dit cv må gerne fylde flere sider, hvis det kræves for at beskrive alle de sider af dig som jobbet kræver, eller hvis du har haft relevant erfaring fra mange forskellige stillinger.
Mit spørgsmål er så bare: ”Hvornår er erfaring relevant?”
Erfaring kan vel være relevant hvis bare du har lært noget af det, fagligt eller personligt.
”Men vil det sige at alt arbejde er relevant?”
Det vil det vel i den grad, at du kan fortælle hvad du har lært af det og ikke mindst hvad virksomheden så kan bruge det til.
På mystisk vis kom du så fra at have stået i bagerforretning hver søndag morgen i 2 år, til fx at du er god til kundekontakt, du kan arbejde under pres, du er stabil og pligtopfyldende og videre i den dur.
Jeg kan mærke at mit cv bliver langt og komplekst, hvis det skal følge denne måde. Nok er jeg ikke så forfærdelig gammel, men jeg har trods alt haft mange forskellige underlige jobs, hvor kun meget få jobs er direkte relevante for den branche, jeg håber at bevæge mig i for fremtiden. Men fælles for dem alle er jo, at jeg har lært noget af dem. Måske der ikke nødvendigvis behøver at være refleksioner ved alle de forskellige jobs. Måske er det netop her, jeg skal sortere og vælge til og fra. Hvad behøver firmaerne at vide? Er det relevant for dem, at jeg har haft 13 (må indrømme jeg ikke har talt dem) småjobs, der alle giver de samme kompetencer? Nok ikke! Men kan jeg så virkelig tillade mig ikke at fortælle hvad jeg har lavet i en periode? Måske, men nok kun hvis det VIRKELIG ikke er relevant.
Dette er en bid at sluge, når man som jeg har lært fra barnsben, at dit cv er en liste. Mon ikke jeg kommer over den hurdle?  Jeg håber i hvert fald snart, at jeg når skridtet videre og kan lægge mit cv her på bloggen.
Har du også problemer med at skrive et cv. Få gode råd her til et kompetencestyret cv.

Med det kompetencestyrede cv håber jeg, at mit CV ikke bare ryger direkte i skraldespanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar